Juristen som ble IT-konsulent

Å bytte til det private næringslivet med tre små barn og sikker lederjobb i staten virker kanskje skummelt, men som Styrmand-konsulent opplever Toril Høsøien stor grad av fleksibilitet og muligheten for å bidra i spennende oppdrag.

"Som småbarnsmor er det helt strålende å jobbe i Styrmand. Det er sikkert litt avhengig av kunden man er hos, men dagens oppdragsgiver er veldig  fleksibel. Vi opplever vel at de fleste kunder viser høy grad av fleksibilitet. "

Toril Høsøien har jobbet i Styrmand siden januar 2018. Før den tid var hun 12 år i departementsfellesskapet som innkjøpssjef med personalansvar. Som statsviter, jurist, leder og trebarnsmor valgte hun å forlate det offentlige til fordel for konsulentjobb i Styrmand.

– Det går vel ikke an å si det, men jeg har aldri hatt det så fleksibelt som nå. Å være prosjektleder gjør at jeg kan jeg fordype meg i fag og problemstillinger. Det er færre rigide rammer å forholde seg til enn tidligere, og det er veldig fint, sier Toril. Som ansatt i Styrmand er det viktig for meg å kunne være med å påvirke hvilke oppdrag jeg ønsker å satse på.

Med full jobb og barn på 11 år, 6 år og 4 år er Toril nødt til å være disiplinert og strukturert. Hun tok jus ved siden av jobben i departementsfellesskapet. De to siste ungene kom i studietiden.

­– Jeg tok 4. avdeling når den nest minste var 6 måneder, og master når den siste var 6 måneder. Jeg tok studiet på normert tid, men jeg så knapt på tv i de årene. Jeg har en del serier å ta igjen, sier Toril og ler.

Hun blir motivert av det hun synes er morsomt. Det må være utfordrende og gi henne noe. Hun forteller om en hverdag som starter når minstemann våkner litt over kl 05.00, og som handler mye om logistikk, planlegging og struktur. Tillitsbasert ledelse hjelper, for konsulentene er i stor grad fullstendig selvgående, men det er hjelp å få ved behov.

Familieorientert bedrift

– Det er helt strålende å jobbe i Styrmand som småbarnsmor. Det er sikkert litt avhengig av kunden man er hos, men dagens oppdragsgiver er veldig  fleksibel. Vi opplever vel at de fleste kunder viser høy grad av fleksibilitet. Man må levere det man skal, ha et engasjement og vise interesse for det man gjør.

Styrmand er familieorienterte, med flere turer i året der hele familien er med. Barna elsker det. 11-åringen min er litt bekymret når jeg sier jeg skal til Bærum kommune. «Du skal ikke slutte i Styrmand?», sier han i frykt for at turer med is og bading, i ubegrensede mengder, skal ta slutt, sier Toril og ler.

Overføringsverdi fra idretten

Konsulentens oppgave er å spille omgivelsene gode, mener hun, og der har hun lang erfaring. Fra flere arenaer.

– Vi ble Norgesmester i veteran-NM i volleyball nylig. Det var så gøy, sier Toril og viser frem bilder av heftige blåmerker.

Hun har alltid vært glad i ballspill og lagidrett, og mener det har overføringsverdi.

­– Du er helt avhengig av andre. Det er tre slag i volleyball. Gjør du det første slaget dårlig så får det konsekvenser. Å gjøre noe sammen, å få resultater, i et miljø som gir deg motivasjon og bidrar til entusiasme, er gøy – sånn er det med jobb også, sier Torill.

Og konkurranseinstinkt er heller ingen ulempe.

­– Det ligger i kroppen. I NM var det sånn «Vi er her for moro skyld». Vi snakket ned oss selv litt i forkant. Så begynner kampen, og brått blir det «de der skal vi ta!».

Andre siden av bordet

Toril sier hun har vært kritisk til konsulentbruk i staten, og til hvordan konsulenter brukes i forhold til ansatte. Resultatet blir jo stående, men konsulentene blir borte.

– Men jeg fikk en oppvåkning i Styrmand. Vi er jo alle inne for å gjøre en jobb. Samme om man er ekstern eller ansatt, sier Høsøien.

Hun er allikevel tydelig på at ikke alt har forandret seg:

"Jordnære folk og ikke høy dressfaktor. Det er folk med lang erfaring og tung kompetanse som er velvillige til å bidra med sine erfaringer"

– Jeg er fortsatt kritisk til konsulentbruk. Det er viktig at oppdragsgiver er bevisst på hva de bruker konsulenter til. Jeg er også kritisk til konsulenter som kommer inn uten å være bevisste på kundens perspektiv, sier Toril.

Kartlegging og ledelse

Siden februar i 2018 har hun vært leid ut til Bærum kommune. Det er hennes første kunde, men hun har holdt i flere prosjekter der.

– Jeg er leid ut til IT-avdelingen, sitter i arkitekturenheten. Nå jobber jeg med velferdsteknologi i demenslandsbyen. Min bakgrunn er anskaffelser og kontrakter. Det er vel der min styrke er i Bærum. Både på anskaffelser og prosjektledelse, sier hun.

Jobben handler mye om å kartlegge systemer, løsninger og kontrakter som man allerede har.

– Er det noe som er sammenfallende? Hvordan kan man sy sammen en god kontraktsstrategi og portefølje innenfor et område, illustrerer hun.

Lytt til behovene

– Mye av jobben er å lytte til behovene. Jeg blir en slags oversetter mellom anskaffelse og IT-miljø. Et mellomledd mellom fagområder. Da må man lytte og forstå. Det handler om å forklare ting til noen som snakker på en annen måte. Det kan være en stor utfordring, men det er ikke alltid man er så langt fra hverandre som man kanskje tror. Min jobb blir å  bidra til god kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid, sier Toril.

 Som prosjektleder for velferdsteknologi er det avgjørende at hun forstår brukeren, behovet, pårørende, ansatte og frivillige. Det er mange hensyn å ta.

­– Jeg har vært ute på bo- og behandlingssteder og spurt dem selv. Det er utrolig mange ting å tenke på. Teknologien er der for å gjøre det enklere for brukeren. Da må man som konsulent forstå brukeren før man kommer med råd, sier hun.

Bena på jorda

Høsøien er ikke en konsulent som kommer inn i en bedrift og tar mye med plass med klare formaninger og ferdige pakkeløsninger. Hennes metode handler mer om kundens perspektiv.

­– Skal du gjøre en god jobb forutsetter det at du har satt deg inn i hvem kunden er, både formelt og uformelt. Hvilken kultur er det der, og hvordan går jeg frem? Styrmand er et ganske lite firma som går ut og hjelper kundene. Det handler ikke om fancy metoder, en altfor stor pakkeløsning, eller en splitter ny verktøykasse – vi gjør jobben for og med kunden. Jeg går inn med kundens perspektiv, med bena på jorda. En pakkeløsning fungerer sjelden uten tilpasninger eller justeringer utfra hvordan kunden driver sin virksomhet. På denne måten får kunden større eierskap til, og forståelse for, det som blir gjort. Skal man lykkes med en slik tilnærming må det være mye dialog underveis, og ikke noe sololøp, sier hun.

Må heve blikket

Høsøien tror det kan bli frustrerende for kunden om fancy begreper og såkalte prosesser tar for stor plass.

­– Vi får et mandat fra kunden. Så er det viktig å heve blikket, komme med innspill, og ikke bare presse gjennom sin egen greie. Tenke helhet. Det kommer an på oppgaven og forholdet man har til kunden, men man kan gå inn som konsulent å si «jeg er ikke så sikker på om det der er så lurt». Å snakke seg ut av en oppgave kan være like lurt som å snakke seg inn i en oppgave. ´What´s in it´ for kunden. Alt skal ha en verdi for dem, sier hun.

Føler tillit

Hun beskriver kollegiet i Styrmand som en gjeng der alle har lyst til å jobbe. Arbeidet betyr noe for dem, og det er mange seniorer.

­– Jordnære folk og ikke høy dressfaktor. Det er folk med lang erfaring og tung kompetanse som er velvillige til å bidra med sine erfaringer. Frihet under ansvar fungerer godt hos oss, sier Toril.

_____________________________________

Har du lyst å komme i kontakt med Toril for å snakke om hverdagen i Styrmand? Du kan kontakte henne på telefon 970 26 885 eller epost th@styrmand.no

Du kan også lese mer om Toril her.

Lurer du på hvordan du kan søke jobb i Styrmand? Ta en kikk på vår artikkel om dette her.